Smerfy odc. 69

Panele ścienne gipsowe imitujące beton - Loft Concrete grey 100x60
Panele Loft Design System wyprodukowane są z wysokiej jakości kompozytu na bazie gipsu, w 100% przyjazne dla środowiska oraz ludzi. Nie zawierają żadnych toksycznych ani lotnych substancji.



Opis produktu:

Panel dekoracyjny 3d 02 Loft Design System

Producent: LOFT DESIGN SYSTEM

Model: CONCRETE dove grey

Wymiary: 60 x 100 cm (szerokość x wysokość)

Pole powierzchni 1 sztuki: 0,6 m2

Zużycie na 1 m2: 1,67 szt.

Grubość panela: 1,8 cm

Waga panela: ok. 10 kg

* tolerancja wymiarów 1 cm, w danej partii do 1 mm



UWAGA! Do paneli betonowych można dokupić elementy dekoracyjne ze stali nierdzewnej.



Cena dotyczy jednego panelu w stanie surowym (czysty gips), minimalna wielkość zamówienia w przypadku paneli Loft to 4 sztuki.



Koszty transportu dla Paneli Loft Design System:

Przesyłka kurierska:

85 PLN - przy zamówieniu paneli Loft do 8 sztuk

129 PLN - przy zamówieniu paneli Loft od 9 do 49 sztuk

0 PLN - przy zamówieniu paneli Loft od 50 sztuk w górę.
Link: olx.pl/oferta/CID628-ID8ocbB.html



Stara Cegła Białe Płytki Ścienne , kamien dekoracyjny JAKOŚĆ ! ! !
Oferujemy do sprzedaży ponad czasowy produkt , imitacje naturalnej cegły , wykonanej na podstawie starych cegieł z których produkujemy również nasze płytki.



Cały proces produkcji naszych odlewów , został od początku do końca zaplanowany i jest wykonywany w naszej firmie , począwszy od pozyskania cegły , poprzez jej obróbkę , wykonanie form , aż po odlanie płytek.



Dzięki temu mamy pewność , że nasz produkt jest niepowtarzalny w żadnej innej firmie.



(formy wykonane na podstawie 5 tysięcy płytek z naturalnej cegły, nie dostępnę w żadnej innej firmie , inni bazują na 100- 200 sztukach )



Jesteśmy pewni , że produkt który Państwo otrzymają spełni Państwa oczekiwania.



Na każdej aukcji zawsze przedstawiamy realne i aktualne zdjęcia sprzedawanego przedmiotu.



Materiał z którego wykonane są płytki:



Płytki produkowane są na bazie mieszanki gipsowej, według ściśle ustalonej receptury.



Wszystkie substancje wykorzystane do produkcji spełniają normy :

PN-EN 13279-1:2009



! ! ! Nasze produkty są w 100% bezpieczne i trwałe ! ! !



Tylko naturalne surowce



Cena - 29,99zł jest ceną za 1 m2 płytek



Wymiary jednej płytki - około 27cm x 7 cm



Wszystkie płytki są o grubości 2 cm (tolerancja +- 5 mm) , dzięki temu ściana wygląda bardzo naturalnie , i nie różni się niczym od naturalnej cegły.



Nie mamy nic do ukrycia ! ! !



Także śmiało zapraszamy do naszego zakładu produkcyjnego , żeby ocenić nasze starania , lub odebrać zakupiony materiał



Żyrardów k/Warszawy ul Władysława Choińskiego 2



Oprócz zakupionych u nas płytek gwarantujemy:



Bezpieczną dostawę najlepszą firmą kurierską w naszym kraju - DHL



Ubezpieczenie przesyłki.



Najgrubsze 5 warstwowe kartony , które zapewniają 100% bezpieczeństwo.



Oferujemy pomoc w obliczeniu ilości materiałów potrzebnych do wykonania , Państwa inwestycji.



Służymy pomocą na każdym etapie realizacji prac związanych z montażem naszych płytek.

Cena dotyczy opakowania 1 m2 płytek.



Na innej naszej aukcji dostępne narożniki , zapotrzebowanie 14 sztuk na 1 metr biezący ściany.



Masz pytania? Śmiało pisz , dzwoń.
Link: olx.pl/oferta/CID628-IDgopFZ.html


Grzejnik elektryczny Atlantic / Thermor F17 2000 / 2500 W
Oferuję na sprzedaż 5 sztuk grzejników elektrycznych: 2 szt. marki Atlantic o mocy 2500W, 1 szt. 2000W, 2 szt. marki Thermor po 2500W.

Grzejniki wyposażone w termostaty i uchwyty ścienne. 100% sprawne, używane sporadycznie przez 3 sezony, stan dobry i bardzo dobry. Szczegóły na telefon. Preferowany odbiór osobisty, możliwy transport na terenie Śląska i Małopolski - do ustalenia.
Link: olx.pl/oferta/CID628-IDdsiDh.html


Wysięgniki kamer do zastosowań wewnętrznych BOSCH
Wsporniki kamer do zastosowań wewnętrznych

MTC‑S1001 i MTC-G1001 przeznaczone są w

szczególności do kamer Dinion firmy Bosch. Wspornik

MTC-S1001 posiada srebrne wykończenie i jest

dostosowany pod względem wzornictwa do kamer

serii DinionXF. Oprócz atrakcyjnego wyglądu srebrne

pokrycie spełnia standardy UN-D-1235 i jest odporne

na substancje chemiczne.

Oba modele wysięgników posiadają lekką i mocną

konstrukcję – są w stanie wytrzymać siłę wyrywającą

nawet 250 N, jeśli zostaną zainstalowane przy użyciu

załączonych wkrętów montażowych. Po zainstalowaniu

dodatkowych podkładek wsporniki są w stanie

wytrzymać siłę wyrywającą 430 N przed złamaniem lub

zniszczeniem otworów mocujących.



• Przeznaczone do kamer Dinion firmy Bosch

• Wersje do stosowania ze wszystkimi modelami kamer Dinion i DinionXF

• Wytrzymała i lekka konstrukcja

• Przepust umożliwiający przeprowadzenie okablowania

• Atrakcyjne wzornictwo

• Możliwość regulacji w szerokim zakresie.



Maksymalne obciążenie 15 kg

Głowica montażowa regulowana: obrót 360°, pochylenie 180°

Trzpień montażowy standardowy gwint 1/4-20

Osprzęt montażowy wkręty i plastikowe kołki ścienne

Wykończenie szary półmatowy

Masa 100 g



Na sprzedaż posiadam 14 sztuk.

Cena 25zł dotyczy 1 sztuki.



Wysyłka kurierem:

12zł - wysyłka po przedpłacie na konto,

16zł - wysyłka pobraniowa,



Zapraszam na pozostałe moje aukcje.
Link: olx.pl/oferta/CID99-IDcCxuD.html


Cegła dekoracyjna CZERWONA imitacja kamień płytki dekoracyjne gipsowe
Płytki ścienne, gipsowe wyglądające jak stara cegła? Przedstawiamy państwu bardzo modny w ostatnim czasie wzór płytek imitujących stara cegłę. Dzięki nim stworzą państwo niepowtarzalne aranżacje i nadadzą oryginalnego wyglądu w domu, restauracji czy

biurze. Dzięki różnorodności faktur każda kompozycja będzie jedyna w swoim rodzaju.



WYSYŁKA NA CAŁĄ POLSKĘ!

WYSYŁAMY ZA POBRANIEM!



Cegła "ROYAL" jest naszym towarem eksportowym na rynek niemiecki i jest wykonywana zgodnie z normami TUV PN-EN 13279-1:2009.



Jest zdecydowanie twardsza i grubsza od swoich bez fugowych poprzedników przez co jest bardziej trwała i solidna.



Płytki wykonywane są ze specjalnymi uszlachetniaczami które w 30% zmniejszają chłonność wody oraz w 30% wzmacniają strukturę gipsu. Do zaimpregnowania potrzeba 30% mniej impregnatu !!!



Płytki posiadają prawdziwy ręcznie formowany wzór co sprawia że ściana wygląda bardzo efektownie a takich płytek nie znajdziesz w internecie czy w żadnym markecie budowlanym!



BESTSELLER !



Koszty transportu na palecie:

od 1m2 do 5m2 = 75 zł

od 6m2 do 25m2 = 100 zł

od 26m2 do 50m2 = 120 zł

*Możliwość opcji za pobraniem/płatność przy odbiorze +20zł



WYSYŁKA NA CAŁĄ POLSKĘ



Płytki ścienne wysyłane są na paletach, owinięte folią stretch w celu maksymalnego zabezpieczenia towaru.

Możliwy jest odbiór osobisty po wcześniejszym uzgodnieniu.

Możliwość wysyłki za pobraniem za dodatkową opłatą.



Montaż naszych płytek jest prosty i nie trzeba być fachowcem by ułożyć je na ścianie. W opakowaniu mieści się 60 sztuk płytek. Płytki są pakowane po metrze kwadratowym.



Warto zwracać uwagę na podróbki! Jeżeli nie są Państwo pewni jakości, udostępniamy możliwość zamówienia próbek naszych płytek i porównania z towarem konkurencji. Koszt próbek to 25zł, płatne przy odbiorze przesyłki od kuriera.



WYSYŁKA ZA POBRANIEM



Nasze płytki wykonane są z gipsu modelowego .

Spełnia normę PN-EN 13279-1:2009

Reakcja na ogień : KLASA A1

Pełni funkcję styropianu TERMICZNIE oraz AKUSTYCZNIE.

Posiada ATEST oraz KARTĘ CHARAKTERYSTYKI.

Świadectwo z zakresu HIGIENY RADIACYJNEJ.

Produkt EKOLOGICZNY



Wymiary płytek:



Długość : 21cm

Szerokość : 6.5cm

Grubość : 1.3cm - 1.7cm



Cena dotyczy 1m2 przy zachowaniu 1cm fugi.



NA TERENIE WROCŁAWIA I OKOLIC DOSTAWA GRATIS !
Link: olx.pl/oferta/CID628-IDeJCCd.html


Żyrandole lampy mosiężne żyrandol antyk antyki zabytkowe zabytek
Witam,

Do sprzedania zabytkowe żyrandole i lampy mosiężne.

Łącznie 8 sztuk.

Żyrandole w bardzo dobrym stanie, z okablowaniem do założenia.

Imitacja świec.



Żyrandole wiszące:

- na 15 żarówek 1szt. (rozmiar ok 75x72cm)



Lampy ścienne, kinkiety:

- na 2 żarówki 1szt.

- Na 3 żarówki 6 szt.



Cena za komplet.



Możliwość kupna osobno :

Żyrandol 300 zł

Kinkiety po 100 zł



Zapraszam do kupna.
Link: olx.pl/oferta/CID628-IDfdOGX.html


Sklejka szalunkowa BRZOZA 21mm blaty
Sklejka szalunkowa, blaty szalunkowe

21mm i 18mm



CENA HURT SKLEJKA 21mm:

192,15 zł brutto = 156,22 zł netto

Cena przy zakupie min. 1 palety 29 sztuk

Cena za m2: 49,99 zł netto



Cena detaliczna za sztukę 210 zł brutto

Cena za m2: 54,65 zł netto



1 sztuka: 3,125 m2

Wymiary: 2500 mm x 1250 mm

Drewno: BRZOZA!

Jakość: I

Stan: nowa nie używana w opakowaniu

Pakowanie: 29 sztuk na palecie 1400 kg

Dostępność sklejek: 11.100 m2 (stan na 7.06.2016)



Posiadamy również:

Sklejki nowe i używane PERI:

21 mm;

18 mm;

15 mm;

12 mm;

9 mm.



Dźwigary, stemple podpory, trójnogi, głowice, szalunki ścienne, szalunki stropowe, płyn anty-adhezyjny
Link: olx.pl/oferta/CID628-IDfZJ6T.html


!!! Portret na zamówienie artysta NIEWIADOMSKA !!!
Ukończyłam Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych na Wydziale Architektury Wnętrz we Wrocławiu.

W 1974 roku rozpoczęła się moja przygoda z profesjonalnym malarstwem. Pracowałam jako konserwatorka w zamku Książ. Rok później zajęłam się tworzeniem przede wszystkim portretów i do dziś specjalizuję się w tej dziedzinie.

Brałam udział w licznych krajowych oraz międzynarodowych plenerach. Moje obrazy można było oglądać na wielu indywidualnych i zbiorowych wystawach.

1986 wystawa 100 obrazów Działdowska – telewizja z Pol.Kron.Film

199 - pokaż numer telefonu -
0 kilka wystaw ,,Dowódców Powstania Warszawskiego”

1999 u mnie na Marysinie wystawa na Spotkaniu Kobiet Twórczych

liczne wystawy zbiorcze oraz plenerowe < Reymontówka>

200 - pokaż numer telefonu -
0 kilka wystaw indywidualnych ul. Chmielna w Biznes Center

2013 wystawa w Klubie Relax

201 - pokaż numer telefonu -
4 kilka wystaw z Stowarzyszenia Marynistów Polskich

2014 wystawa w Klubie ,,Aleksandrów”

2014 wystawa portretów Powstanców w Galerio- Bibliotece Anin

2015 wystawa w Gal- Biblio Anin Artyści na trasie otwockiej

Malowałam portrety znamienitych i słynnych osób:

Papieża Jana Pawła II,

portretowałam księdza Prymasa Józefa Glempa,

Ignacego Gogolewskiego,

Stanisława Gierata,

wielu rektorów wyższych uczelni i profesorów,

prof. Jezierskiej,

prof. Tylka,

prof. A. Motyska,

prof. med., Z. Migdalskiej,

prof. Jasińskiego,

dyplomatów,

artystów,

pisarzy,

bohaterów narodowych II wojny światowej

3 braci Bąków.

Portrety mojego pędzla znajdują się w wielu kolekcjach prywatnych krajowych i zagranicznych oraz muzeach: Muzeum Powstania Warszawskiego :

dowódców:

„Generała”,

mjr. „Liga”,

mjr. „Proboszcza”;

Muzeum Woli :

mjr. „Proboszcza” (AK II)

Muzeum Historii Ruchu Ludowego:

Stanisława Gierata;

Muzeum Wojciecha Siemiona w Petrykozach (liczne portrety);

Izba Pamięci w szkole przy ul. Miedzianej – kolekcję moich portretów przywódców Powstania Warszawskiego.

Maluję olejne obrazy sakralne:

wiele wizerunków

Jezusa Miłosiernego,

Św. Faustyny i innych świętych,

postać Św. Feliksa w Kościele w Marysinie Wawerskim

(Ma za sobą realizacje malarstw ściennych z zamówień kościelnych i prywatnych.)

Wykonałam ścienne malarstwo sakralne:

na zamówienie ks. Arkadiusza Nowaka w kaplicy hospicyjnej – Otwock Anielin,

na zamówienie ks. Jana Sikorskiego – w kościele Świętego Józefa w Warszawie

Współpracowałam z Wojciechem Siemionem projektując i realizując dekoracje do przedstawień w Teatrze „Stara Prochownia” i w Teatrze „Rozmaitości”.

Od 17 lat pracuję w Domu Kultury w Aleksandrowie w Warszawie ucząc młodzież, dzieci, dorosłych : malarstwa, rzeźby i architektury.

Cały czas tworzę malując obrazy olejne, pastele – portrety, kwiaty, martwe natury, pejzaże i wszelkie inne tematy. Realizuję zamówienia indywidualne oraz swoje fascynacje.

Kocham portretowanie, szczególnie w technice „alla prima”.



Kontakt: tel.: (0 228 - pokaż numer telefonu -
, 503 - pokaż numer telefonu -
5

majaart(małpa)o2.pl lub portretwarszawa.obraz.com.pl
Link: olx.pl/oferta/CID619-IDdVmK7.html



### FOCAL SIB + subwoofer CUB 2 ### super zestaw

Sprzedam rewelacyjny zestaw kolumn kina domowego wraz z subwooferem marki Focal.

W zestawie to co widać na zdjęciach 5 sztuk kolumn focal sib,oraz subwoofer Cab 2.

Zestaw w 100% sprawny,gra rewelacyjnie.

Stan wizualny bardzo dobry widoczny na załączonych zdjeciach.

Podstawy z którymi sprzedaję zestaw mogą służyć jako uchwyty ścienne.

Zestaw nie obejmuje wysokich stojaków widocznych na ostatnim zdjęciu,można je dokupić osobno na innej mojej aukcji.

Polecam.

Zdjęcia przedmiotu kliknij, aby powiększyć

tel.609-124-960

Zdjęcia przedmiotu kliknij, aby powiększyć
Link: allegro.pl/-i6374840641.html



BOSE ACOUSTIMASS SATELITKI CUBE srebrne OKAZJA

SPRZEDAM ORYGINALNE GŁOŚNIKI

BOSE ACOUSTIMASS CUBE SATELITKI SERIA DOUBLE

KOLOR SREBRNY SZARY

SATELITKI SPRZEDAJĘ JAKO UŻYWANE, POSIADAJĄ ZARYSOWANIA NA OBUDOWIE Z TYŁU ORAZ DROBNE RYSKI KTORE PO POSTAWIENIU NA PÓŁCE NIE SĄ WIDOCZNE, OSŁONKI SA W IDEALNYM STANIE, W ZWIĄZKU Z CZYM PREZENTJĄ SIĘ JAK NOWE

GŁOŚNIKI NIE SĄ W ORYGINALNYCH PUDEŁKACH BOSE TAK JAK NA ZDJĘCIU, TE W PUDEŁKACH WYSTAWIONE SĄ NA INNEJ MOJEJ AUKCJI

W 100% SPRAWNE

PODANA NA AUKCJI CENA DOTYCZY 1 SZTUKI GŁOŚNIKA

SPRZEDAJĘ NA SZTUKI, MAM 5 SZTUK

NA INNEJ AUKCJI MAM DO NICH ORYGINALNE UCHWYTY ŚCIENNE SUFITOWE

MASZ PYTANIE - NAPISZ MAILA !!

SATELITKI 100% ORYGINALNE

CENA OKAZYJNA

Możliwy odbiór osobisty w Warszawie

tel. 604 835 040


Link: allegro.pl/-i6361458029.html


Jak czytać malarstwo polskie Folga-Januszewska
MOJE DANE

31-055 KRAKÓW
UL.MIODOWA 4
TEL.12 422-19-56
KOM. 665 221 722
ja@neostrada.pl

OPŁATY ZA PRZESYŁKI




WYSYŁKA POCZTA POLSKA

WPŁATA NA KONTO

STANDARDOWA
10,00 ZŁ
PRIORYTETOWA
15,00 ZŁ
ZA POBRANIEM PRZESYŁKA
PRIORYTETOWA
25,00 ZŁ
ODBIÓR OSOBISTY
0 ZŁ

KSIĘGARNIA



"jerzywo" ZAKUPY Z GWARANCJĄ

1. Prowadzimy księgarnię od 1990r. - patrz "o mnie"

2. Na Allegro jesteśmy od 2004r.

3. Kupując u nas mają Państwo gwarancje szybkiej wysyłki

4. W przypadku jakichkolwiek problemów / reklamacji

ewentualne dodatkowe koszty pokrywa nasza firma .

5. Bezpieczne pakowanie w karton .

6 Kupując na kilku aukcjach za wysyłkę płacisz raz .

7. Każdy zakup dokumentowany jest paragonem z kasy fiskalnej .

8. Na życzenie faktura vat

9. Wysyłka zaraz po wpłacie na konto




Jak czytać malarstwo polskie. Od XI wieku do 1914 roku


 


Przedstawiony wybór ponad 150 dzieł malarskich istotnych dla dziejów polskiej sztuki od końca XI wieku do wybuchu I wojny światowej ma na celu zwrócenie uwagi na bogactwo treści, na znaczenia i na formę obrazów, które powstawały w Polsce lub były zamawiane z myślą o polskim odbiorcy. Mamy więc przed sobą nie tylko malarstwo sztalugowe, ale także „obrazy” z ksiąg (iluminacja), obrazy będące elementem architektury (freski i malowidła ścienne) oraz ikony, których emocjonalny kult, jak w wypadku Matki Boskiej Częstochowskiej, przysłaniał nierzadko postać artystyczną dzieła. Czy poprzez ten wybór możemy „odczytać” kod kulturowy, czy istnieje jakaś specyfika treści, formy i wyrazu charakterystyczna dla jednej z najstarszych państwowości europejskich, jaką była Polska? Czy możemy w obrazach tych znajdować obraz świata leżącego na przecięciu wielu kultur, gdzie Wschód spotykał Zachód, gdzie religie i narodowości budowały różnorodność tradycji? Zaproponowany wybór dzieł jest próbą zebrania „malarskich głosów”, które tworzą „polski język wizualny”, ich „odczytywanie” jest zarazem prezentacją wielu metod, które historia sztuki zaproponowała, aby zbliżyć się do obiektów swoich badań. Czy próbą udaną, ocenić może czytelnik, a raczej chyba widz czytający.


 


 


SPIS TREŚCI


 



1. Sakramentarz Tyniecki, ok. 1060-1080 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9


2. Malowidła w komnacie trzeciej kondygnacji Wieży Mieszkalnej w Siedlęcinie, ok. 1340-1346 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12


3. Sceny Maryjne, Zwiastowanie Józefowi i postaci świętych. Polichromia w prezbiterium kościoła św. Jana Chrzciciela


(dawniej Bożogrobowców) w Gnieźnie, ok. 1350-1360 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16


4. Św. Jan Chrzciciel i Św. Jan Ewangelista, tzw. Święci Janowie. Malowidła ścienne w prezbiterium


Bazyliki katedralnej pw. Świętych Janów w Toruniu, ok. 1351-1360 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18


5. Zespół malowideł ze sceną fundacyjną Wierzbięty z Paniewic.


Opactwo pocysterskie pw. Najświętszej Marii Panny i św. Mikołaja, Ląd nad Wartą, 1370-1372 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20


6. Poliptyk Grudziądzki. Pomorze Gdańskie, ok. 1390 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24


7. Psałterz Królowej Jadwigi, zwany też Psałterzem fl oriańskim, ok. 1399-1400 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26


8. MISTRZ ANDRZEJ I WSPÓŁPRACOWNICY, Zespół fresków bizantyńsko-ruskich. Kaplica Zamkowa Trójcy Świętej


w Lublinie, ok. 1418 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28


9. MALARZ MAŁOPOLSKI, Epitafi um Wierzbięty z Branic, ok. 1425 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30


10. MISTRZ TRYPTYKU Z WIELOWSI, Legenda św. Jadwigi Śląskiej, ok. 1430-1440 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32


11. Matka Boska Częstochowska, XII-XIV w. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37


12. Pietà z Tubądzina, ok. 1450 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40


13. Część środkowa Poliptyku św. Barbary, 1477 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42


14. MIKOŁAJ HABERSCHRACK, Kwatery Poliptyku Augustiańskiego, 1468 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45


15. MISTRZ CHÓRÓW ŚWIĘTOKRZYSKICH, Św. Eustachy na łowach, 1467 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48


16. JAN WIELKI, Wniebowzięcie Najświętszej Marii Panny. Kościół oo. Bernardynów w Warcie, ok. 1490 . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50


17. Tablica Dziesięciorga Przykazań, ok. 1480-1490 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52


18. Graduał Jana Olbrachta, 1499-1506 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56


19. Kodeks Baltazara Behema, 1503-1506 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58


20. Mszał Erazma Ciołka, 1515-1518 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60


21. Grajkowie wśród motywów kwiatowych. Kościół Świętej Trójcy w Grębieniu koło Wielunia, ok. 1520-1530 . . . . . . . . . . . . . . . 62


22. MALARZ POZNAŃSKI, Rozsiekanie zwłok św. Stanisława, 1521 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64


23. Bitwa pod Orszą, ok. 1530 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67


24. STANISŁAW SAMOSTRZELNIK, Jan Długosz, Catalogus Archiepiscoporum Gnesnensium oraz Vitae


Episcoporum Cracoviensium, ok. 1531-1535 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70


25. MARCIN KOBER, Portret króla Stefana Batorego, ok. 1583 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72


26. MARCIN KOBER, Portret Anny Jagiellonki, ok. 1595 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74


27. Portret Katarzyny z Lubomirskich Ostrogskiej, 1597 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78


28. Rolka sztokholmska zwana także Rolką wazowską lub Polskim Rulonem, po 1605 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80


29. IZAAK VAN DER BLOCKE, Apoteoza Gdańska, 1606-1608 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84


30. ANTON MÖLLER, Model świata i społeczeństwa gdańskiego, ok. 1600 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86


31. Portret Tomasza Zamoyskiego, ok. 1608 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88


32. HERMAN HAN, Koronacja Najświętszej Marii Panny, 1623-1624 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90


33. TOMASZ DOLABELLA, Bitwa pod Lepanto, 1632 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94


34. TOMASZ DOLABELLA, Portret Stanisława Tęczyńskiego, ok. 1634 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96


35. BARTHOLOMÄUS MILWITZ, Pożar na Długim Targu w Gdańsku, ok. 1650-1656 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98


36. Portret profesora Jana Brożka, 1652 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100


37. BARTŁOMIEJ STROBEL, Portret Martina Opitza von Boberfelda, 1636-1637 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101


38. DANIEL SCHULTZ, Portret króla Jana Kazimierza, ok. 1660 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103


39. DANIEL SCHULTZ, Portret Jana Heweliusza, 1677 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106


40. ANDRZEJ STECH, Spacer przed murami Gdańska, 1670-1672 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108


41. FRANCISZEK LEKSZYCKI OFM, Taniec śmierci z kościoła Bernardynów w Krakowie, ok. 1670 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112


42-44. Portrety trumienne, XVII w. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116


45. MICHEL ANGELO PALLONI, malowidła na sklepieniach przęseł południowej Galerii Pałacu Wilanowskiego,


ok. 1690 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118


46. JERZY ELEUTER SZYMONOWICZ SIEMIGINOWSKI, Pory roku, cykl malowideł w apartamentach


króla Jana III Sobieskiego i królowej Marii w Pałacu w Wilanowie, 1686 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120


47. BOGDAN TEODOR LUBIENIECKI, Portret rodziny, 1690-1700 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124


48. KRZYSZTOF LUBIENIECKI, Bakałarz, 1727 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126


49. SZYMON CZECHOWICZ, Złożenie do grobu, 1731 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128


50. Portret Kazimierza Boreyki, ok. 1735-1738 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130


51. JAKUB WESSEL, Portret Hieronima Floriana Radziwiłła, ok. 1746 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132


52-53. TADEUSZ KUNTZE-KONICZ, Sztuka (Akademia Sztuk), 1754; Fortuna, 1754 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134


54. FRANCISZEK SMUGLEWICZ, Cesarz Tytus wita Agrypę i Berenikę w Rzymie, 1785 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137


55. BERNARDO BELLOTTO, ZWANY CANALETTO, Widok Warszawy od strony Pragi, 1770 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140


56. BERNARDO BELLOTTO, ZWANY CANALETTO, Widok Warszawy z tarasu Zamku Królewskiego, 1773 . . . . . . . . . . . . . . 143


57. ZYGMUNT VOGEL, Widoki z Warszawy i okolic, 1791-1808 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146


58. MARCELLO BACCIARELLI, Sobieski pod Wiedniem, 1782-1783 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148


59-60. MARCELLO BACCIARELLI, Autoportret w brązowym fraku, 1793; Portret króla Stanisława Augusta


Poniatowskiego z klepsydrą, 1793 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150


61. JEAN-PIERRE NORBLIN DE LA GOURDAINE, Towarzystwo na wycieczce nad jeziorem, po 1777 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152


62. JEAN-PIERRE NORBLIN DE LA GOURDAINE, Elekcja Augusta III Wettina na króla polskiego w 1733 roku,


ok. 1790 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154


63. GIOVANNI BATTISTA LAMPI STARSZY, Portret Stanisława Feliksa Szczęsnego Potockiego z synami –


Jerzym i Stanisławem, 1788-1790 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156


64. JÓZEF PESZKA, Portret Stanisława Kublickiego, 1790-1791 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158


65. KAZIMIERZ WOJNIAKOWSKI, Zebranie towarzyskie w parku, 1797 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160


66. KAZIMIERZ WOJNIAKOWSKI, Konstytucja 3 maja 1791, 1806 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162


67. JAN RUSTEM, Portret Marii Mirskiej, Barbary Szumskiej i Adama Napoleona Mirskiego, ok. 1808 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164


68. ANTONI BRODOWSKI, Parys w czapce frygijskiej, ok. 1813-1814 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166


69-71. ANTONI BRODOWSKI, Edyp i Antygona, 1828; ALEKSANDER KOKULAR, Edyp i Antygona, 1825;


ALEKSANDER KOKULAR, Wnętrze salonu w domu artysty, ok. 1830 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168


72. WINCENTY KASPRZYCKI, Wystawa Sztuk Pięknych w Warszawie w 1828 roku, 1828 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171


73. MARCIN ZALESKI, Widok Pałacu w Łazienkach latem, 1836-1838 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174


74. FRANCISZEK KSAWERY LAMPI, Krajobraz górski z wodospadem, ok. 1820 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176


75. WALENTY WAŃKOWICZ, Portret Adama Mickiewicza na skale Ajudahu, 1827-1828 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178


76. JAN NEPOMUCEN GŁOWACKI, Morskie Oko, 1837 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180


77. FRANCISZEK TEPA, Portret Adama Józefa Potockiego, 1853 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182


78. FELIKS PĘCZARSKI, Szulerzy przy świecy, 1845 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184


79. PIOTR MICHAŁOWSKI, Defi lada przed Napoleonem, 1837 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186


80. PIOTR MICHAŁOWSKI, Napoleon na koniu [wersja duża], po 1846 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187


81. JANUARY SUCHODOLSKI, Bitwa pod Somosierrą, 1860 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189


82. HENRYK RODAKOWSKI, Portret generała Henryka Dembińskiego, 1852 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192


83. JÓZEF SIMMLER, Śmierć Barbary Radziwiłłówny, 1860 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194


84. ARTUR GROTTGER, Ucieczka Henryka Walezego z Polski, 1860 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198


85. ARTUR GROTTGER, Autoportret, 1867 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200


86. JULIUSZ KOSSAK, Amazonka, 1868 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202


87. HENRYK RODAKOWSKI, Wojna kokosza, 1872 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204


88. ALEKSANDER KOTSIS, Ostatnia chudoba, 1870 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206


89. MAKSYMILIAN GIERYMSKI, Patrol powstańczy, 1873 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208


90. MAKSYMILIAN GIERYMSKI, Noc, 1872-1873 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209


91. JAN MATEJKO, Stańczyk, 1862 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210


92. JAN MATEJKO, Kazanie Skargi, 1864 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212


93. JAN MATEJKO, Bitwa pod Grunwaldem, 1878 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214


94. MAURYCY GOTTLIEB, Salome z głową świętego Jana, ok. 1878 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224


95. WOJCIECH GERSON, Śmierć Przemysława, 1881 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226


96. HENRYK SIEMIRADZKI, Sąd Parysa, 1892 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228


97. HENRYK SIEMIRADZKI, Dirce chrześcijańska, 1897 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230


98. FRANCISZEK ŻMURKO, Z rozkazu padyszacha, 1881 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232


99. MAURYCY GOTTLIEB, Ahasverus (Autoportret), 1876 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234


100-102. JÓZEF CHEŁMOŃSKI, Babie lato, 1875; Kuropatwy, 1891; Bociany, 1900 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235


103. JAN STANISŁAWSKI, Bodiaki, 1885; Bodiaki pod słońcem, 1895 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238


104. JÓZEF BRANDT, Matka Boska Poczajowska (Modlitwa na stepie), ok. 1890 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240


105. ALEKSANDER GIERYMSKI, W altanie, 1882 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243


106. JÓZEF PANKIEWICZ, Lato, 1890 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246


107. LEON WYCZÓŁKOWSKI, Kopanie buraków I, przed 1893 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248


108. ALEKSANDER KOTSIS, Giewont, ok. 1870-1875 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250


109. ADAM CHMIELOWSKI, Opuszczona plebania, 1888 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 252


110. ALEKSANDER GIERYMSKI, Piaskarze, 1887 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254


111. WŁADYSŁAW PODKOWIŃSKI, Nowy Świat w Warszawie w słońcu (w dzień letni), 1892 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 256


112. STANISŁAW WITKIEWICZ, Pejzaż zimowy z Tatr, po 1890 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258


113. STANISŁAW WITKIEWICZ, Czarny staw – kurniawa, 1892 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260


114. JULIAN FAŁAT, Oszczepnicy, 1890 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262


115. LUDWIK DE LAVEAUX, W drodze do Morskiego Oka, 1889 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264


116. WOJCIECH GERSON, Cmentarz w górach, 1894 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266


117. JÓZEF PANKIEWICZ, Nokturn – Łabędzie w Ogrodzie Saskim w Warszawie nocą, 1893-1894 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268


118. WITOLD PRUSZKOWSKI, Wizja, ok. 1890 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270


119. JACEK MALCZEWSKI, Melancholia, 1894 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273


120. JACEK MALCZEWSKI, Sztuka w zaścianku, 1896 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 276


121. STANISŁAW WYSPIAŃSKI, Chochoły (Planty nocą), 1898-1899 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 278


122. WOJCIECH WEISS, Opętanie, 1899-1900 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 280


123. WŁADYSŁAW PODKOWIŃSKI, Szał (szkic), 1893 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 282


124. WŁADYSŁAW ŚLEWIŃSKI, Czesząca się, 1897 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284


125. WOJCIECH WEISS, Wiosna, 1898 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286


126. APOLONIUSZ KĘDZIERSKI, Dziewczyna z dzbanem, ok. 1900 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288


127. STANISŁAW WYSPIAŃSKI, Macierzyństwo, 1902 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290


128. JÓZEF MEHOFFER, Dziwny ogród, 1902-1903 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292


129. JACEK MALCZEWSKI, Śmierć, 1902 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 295


130. JACEK MALCZEWSKI, Hamlet polski – portret Aleksandra Wielopolskiego, 1903 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 297


131. EDWARD OKUŃ, Autoportret z żoną na tle Anticoli Corrado, 1900 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 298


132. FERDYNAND RUSZCZYC, Stare jabłonie, 1900 . . . . . . . . . . . . . . .


Link: allegro.pl/-i6075987815.html


  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lalalu.xlx.pl